פדיון
הבן
פדיון
הבן חמשה סלעים שהם עשרים כסף, לפי שבא לכפר על מכירת יוסף שנמכר בעשרים כסף – א שיא
פדר
הפדר
הוא החלב, והוא מילה הפוכה כמו הפרד, על שם שהוא מפריד בין הקרביים העליונים
והתחתונים – ב שצח
פורים
עתידה
התורה להשתכח בזמן התחיה שהוא זמן ביטול היצר הרע, חוץ מפורים – ג תנד
פורענות
בפורענות
לא נזכר שם ה' משא"כ בהצלה, ואין הפורענות באה אלא בקושי גדול – א קיא
פורענות
הרשע הוא כדי שיתקדש שם שמיים – ב
סט, עא
פילוסופיה
כל
חכמת הפילוסופיה וחכמי המחקר הם פירותיה של תורה – א סה
אין
דעות הפילוסופים אצלנו עיקר לפי שאינם אלא מצד המחקר, ולא ידעו ולא יבינו בחשכה
יתהלכו – ב תקיז
פלא
הנסים
המפורסמים נקראים נפלאות, לפי שהם באים מכח נעלם, ובפרט כאשר הנס כולל דבר והפכו –
ב קלב
פנחס
פנחס
וכלב היו מרגלי יהושוע ביריחו, ופנחס היה כהן ונביא – ג פ
פנים
פנים
לשון כעס – ב שמא-ב
המילה
'פנים' הוא ממידת הדין – ב
שלב
פעמונים
נחלקו
חכמים כיצד היה סדר הפעמונים והרימונים במעיל הכהן – ב שג
פקידה
המילה
'פקידה' יכולה להתפרש במובן של מידת הדין או במידת הרחמים – ב לד
המילה
'פקידה' יכולה להתפרש במובן מניין או במובן השגחה – ב שיג
ייתכן
לפרש 'פקידה' גם במובן של פקידת עוון – ג
י
פרט
העם
הנפרט במניינו כל אחד לגולגולתם, הנה הוא מושגח ומעשיו נפרטין, ואז עלול לחול הנגף
עליו – ב שיג
פריחה
הפריחה
היא סימן מהירות בין לפורענות בין לשכר – ג
קל
פרישות
חנוך
ואליהו נסתלקו מן העולם בגוף ובנפש, היות והשתדלו במצוות ומחשבתם דבקה בה', ולא
בשום עסק גופני – ב תקט
פרנס
מי
שהוא פרנס ויחיד בדורו חייב להתפלל על בני דורו, ואם נמנע מלהתפלל נקרא חוטא – ג קז
פרנסה
ככל
שדבר הכרחי יותר לקיום האדם, הוא מצוי יותר, ולכן המים מצויים יותר מהמזון, והאויר
מוכרח יותר מן המים – א רנא
הפרנסה
באה לעולם מתוך מידת הדין – ב
כג
הפרנסה
והמזון שהם חיי הגוף דבקים בתורה שהיא חיי הנפש – ב קנא
היכל
של מעלה מכוון כנגד היכל של מטה, ומשם תמצא הפרנסה לכלל העולם העליונים והשפלים – ב שעב
פרעה
הטעם
שקרא הכתוב לפרעה 'מלך מצרים' – א
שכד
פרעה
כונה 'מלך מצרים' רק לאחר שיוסף עלה לגדולה – א שכט
פרעה
האמין בקדמות העולם – א שלג
גאוותו
של פרעה היתה סיבת נפילתו, ומתוך כך נתפרסם שם ה' בעולם – ב עא-ב