עדינו העצני ואחדות ההפכים

את הכינוי בספר שמואל: "עֲדִינוֹ הָעֶצְנִי" דורש התלמוד על דוד: "כשהיה יושב ועוסק בתורה – היה מעדן עצמו כתולעת, ובשעה שיוצא למלחמה – היה מקשה עצמו כעץ".

כאברך משי השקוד על משנתו מחד וכלוחם קשוח העשוי ללא חת מאידך. כמוזיקאי מוכשר הפורט על מיתרי הנבל לפני מלך וכאיש אלוקים קדוש. כרבים מגדולי ישראל ומנהיגיו שהיו בעלי אישיות רבת אנפין ושידעו בכישרונם להכיל בקרבם תכונות הנראות כהפכים, היה גם דוד המלך.

בשלמות הרוח הלב והגוף שביטא באישיותו, היווה דוד המלך למעשה מיקרוקוסמוס של האומה הישראלית.

על דוד המלך, שלפי המסורת נולד בשבועות ונסתלק בשבועות, נאמר: "יודֵעַ נַגֵּן וְגִבּוֹר חַיִל וְאִישׁ מִלְחָמָה וּנְבוֹן דָּבָר וְאִישׁ תּוֹאַר וַה' עִמּוֹ".

רבים ממזמורי התהילים שנכתבו ברוח הקודש יצאו מתחת ידו של דוד. ומאידך, דוד היה היחיד שהיעז להתייצב בשדה המערכה מול גלית הפלישתי מגת
.
היניקה ממורשת ישראל וממקורות הנצח, היא זו שהפיחה עוז וגבורה בשדה הקרב והיא זו שנשאה על כנפיה את זר הניצחון. ממש כדרך שנבחרו בתקופת גדעון רק שלוש מאות "מלקקים", מתוך הרבבות שנדחו מהמערכה מול מדיין, על שהיו למודים לכרוע לאלילים. וכחשמונאים הטהורים שלחמו ביוון האלילית וידם לבסוף הייתה על העליונה.
החיבור הטבעי וההרמוני בין הקודש ובין החול, בין הצרכים הלאומיים הבוערים, כביטחון וכלכלה, לעומת חיי פרישות וחסידות היו נר לרגליו של דוד.

רק אישיות מגוונת ומורכבת יש בכוחה להשיב מענה הולם לצרכי הפרט ולצרכי הכלל, כדרך שנאמר על בורא העולם: "מִי כּה' אֱלוהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת", אך גם "הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ".

לא זו בלבד שאין ניגוד בין הצדדים החומריים של האומה לבין חיי הרוח והקודש, אלא שביקש דוד ללמד לדורות שאת חיי האומה ניתן ונדרש לנהל בדרך של קודש, ובכך מתמזגים הם והופכים קודש קדשים.

על מנהיג העם היהודי בעת הזו לדעת שמאחריו ניצבים לא רק העם היושב בציון בהווה, אלא רבבות אלפי ישראל לדורותיהם, בצפייה דרוכה לראות כיצד ינחה בחכמה ובתבונה את העם השב לציון לקראת הגאולה השלימה.

שבת שלום וחג שבועות שמח.

* פורסם בערוץ 7 :

http://www.inn.co.il/Articles/Article.aspx/6655

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>